Vrijwilligers van de maand
17/02/25
Bloedgevers zijn van essentiële waarde in onze maatschappij. Maar niet enkel de donoren zijn belangrijk, ook iedereen die het bloedgeven mogelijk maakt.: de medische staf met dokters en paramedisch personeel, de secretariaatsmedewerkers, de technici én de vrijwilligers die alles mee helpen organiseren.
Wij gingen even langs bij de zeven vrijwilligers in onze gemeente. Drogenbos kent een heel lange geschiedenis van bloedinzamelingen. Vele jaren hebben Jos en Anna de kar getrokken, nadien nog vele anderen, maar sinds twee jaar heeft Kristel het voorzitterschap op zich genomen en met haar ploeg zorgt zij er nu voor dat alles op wieltjes loopt.
Er komt heel wat kijken bij zo'n sessie: weken op voorhand affiches plaatsen op plakborden in de gemeente, eten en drinken bestellen, afspraken maken met de collega's, noem maar op. En dan de dag zelf: alles gaan halen, de zaal klaarzetten (liefst volgens het plan van de voorzitter), de mensen verwelkomen en bedienen, een praatje slaan en een aangename sfeer creëren. En nadien alles opruimen. Een erg gevulde dag, maar met veel vreugde gedaan.
Vriendengroep
'Waarom we dit doen? Eerst en vooral omdat we maar al te goed beseffen dat deze bloedinzamelingen levensnoodzakelijk zijn, het leven van mensen kunnen redden of zieke medemensen opnieuw gezond kunnen maken. Bloedgevers zijn zeer gemotiveerde mensen die zich heel wat moeite getroosten om driemaandelijks langs te komen om hun bloed te geven voor onbekende zieken. Het doet ons dan ook veel plezier om deze mensen een gezellig welkom te bieden en hen na hun bloedafname te trakteren op een drankje en een broodje of een andere versnapering.'
'Ons engagement als vrijwilligersgroep is ook een engagement tegenover onze medeburgers in de gemeente. Intussen zijn we ook een vriendengroep geworden en kijken we uit naar onze namiddag. Je kan samen inzetten voor een goed doel: dat verbindt ons en geeft energie. Waar we ook blij mee zijn: we merken dat het aantal bloedgevers in Drogenbos gestaag blijft stijgen, waar veel andere gemeenten het soms wat moeilijker hebben.'
Driemaandelijkse afspraak
Ter informatie : iedereen die zich gezond voelt mag bloed geven vanaf 18 jaar tot zolang die wil of kan - er staat geen leeftijdslimiet op. Je mag viermaal per jaar bloed geven en het is absoluut niet schadelijk voor de gezondheid.
In Drogenbos organiseert het Centrum Steens driemaandelijks een bloedinzameling in de gemeentelijke feestzaal. Dit zijn de data in 2025: 11 februari, 13 mei, 19 augustus en 18 november, telkens van 15.30 tot 20.30 uur. Wil je meer weten? Stuur een mailtje naar Kristel via kristeloeyen@skynet.be.
Hartelijk dan aan Kristel en Patrick, Myriam, Sonja en Francis en Marc en Marleen!
Tekst: André Lerminiaux
Foto: Tine De Wilde
Uit: Kaaskrabber februari 2025