Een symfonie van kleuren en smaken
13/11/25
Smaken, geuren en kleuren: in de gerechten van Benjamin Schijns en zijn team zijn ze perfect in harmonie. Vanuit hun traiteurszaak in Drogenbos maken ze furore, zowel binnen als buiten onze landsgrenzen. Laat het smaken!
Hoe is jouw liefde voor lekker eten ontstaan?
Benjamin: ‘Mijn moeder maakte elke zondag superlekker eten klaar. Lamskoteletjes met rozemarijn en een rijke groentenkrans was een van haar specialiteiten. Ze hechtte veel belang aan kwalitatieve ingrediënten. Vlees moest van een bepaalde slagerij komen. De verse groenten ging mijn vader meestal op de markt kopen.’
Wat typeert jullie gerechten?
‘Fusionkeuken is een naam die bij ons past. Wij combineren graag allerlei smaken en keukens. Op het eerste gezicht kunnen dat heel gekke combinaties lijken. Zo mixen we bijvoorbeeld elementen uit de Franse en Chinese keuken. Maar ik kan je verzekeren dat de saus van een canard laqué (pekingeend, red.), gemengd met de saus van lamsvlees, een heerlijk resultaat geeft.’ Welke klanten weten jullie goed te vinden?
‘Wij doen veel opdrachten voor de Joodse gemeenschap. Dat zijn gerechten zonder schaaldieren, zeevruchten of varkensvlees. Grote internationale merken zoals Rolex, IWC (International Watch Company), Breitling, Yves Saint Laurent en Chanel doen ook een beroep op ons voor hun evenementen. Ook financiële instellingen en Spadel (BRUwater) mogen we tot ons cliënteel rekenen. Het zijn allemaal klanten voor wie het ietsje meer mag zijn. Zij willen het neusje van de zalm kunnen aanbieden. We krijgen regelmatig de vraag om de catering voor een van hun happenings in het buitenland te verzorgen. Afhankelijk van het type evenement en wat ze precies willen, maken we de gerechten in onze keuken in Drogenbos of ter plaatse klaar.’ Wat is volgens jou de sleutel van jullie succes?
‘We bestaan nu ongeveer 15 jaar en luisteren nog steeds aandachtig naar wat onze klant wil. Wij willen iets unieks serveren, dat aansluit bij het DNA van onze klanten of bij het thema van hun evenement. Nieuwe locaties uitproberen schrikt ons niet af. Onlangs organiseerden we nog een verjaardagsfeest in het Calmeynbos. Een plek zonder elektriciteit. Met een beetje creativiteit is het ons gelukt om al de gasten een fijne avond te bezorgen.’ Waaruit put jij inspiratie?
‘Ik kan goed brainstormen met onze chef-kok Romain Cadlet. Ik heb ook het geluk gehad om op jonge leeftijd (19-23 jaar) met mensen zoals de Brusselsetweesterrenchef Yves Mattagne van Villa Lorraine te werken. Zijn talent heeft mij gevormd. Vandaag vormen we trouwens nog steeds een goed team. In het stadion van Anderlecht baten we samen drie restaurants uit waar seat holders en Business Club members kunnen genieten van een vernieuwd gastronomisch concept. We bieden er haut-de-gamme foodsharing en fusionkeuken met veel accenten uit het Midden-Oosten aan.’
Waarom heb je ervoor gekozen om je in Drogenbos te vestigen?
‘Ik ben hier opgegroeid en mijn ouders wonen hier nog steeds. Tot twee jaar geleden speelde ik bij de lokale voetbalploeg.Zoiets schept een band. Drogenbos is bovendien ideaal gelegen: vlak bij Brussel en de ring. Superhandig als we met de gerechten die we in onze keuken klaarmaken bijvoorbeeld naar Antwerpen of het buitenland moeten vertrekken.’
‘Zelf woon ik in Alsemberg. Ik heb ook een tijdje van daaruit gewerkt. Maar toen onze traiteurszaak alsmaar groter werd, moesten we toch op zoek naar een ruimere locatie. Toen dit pand in de Kerkstraat vrijkwam, heb ik niet lang getwijfeld. Het is bovendien een gebouw met uitbreidingsmogelijkheden.’
Welke gerechten worden de laatste tijd goed gesmaakt?
‘Ceviche wordt meer en meer gewaardeerd. Ook kalfsvlees doet het goed. Op ons Instagram-account post ik ook regelmatig toppers. Spruitjes met mandarijn en geitenkaas of citroentaart met een sorbet van pastinaak zijn bijvoorbeeld erg in trek.’
Je hecht in je gerechten veel belang aan kleur en de details.
‘Je eet niet alleen met je mond, maar ook met je ogen. Een gerecht dat er aantrekkelijk uitziet, smaakt des te lekkerder. Ik hecht ook veel belang aan de borden waarop wij onze bereidingen serveren. Bij sommige gerechten past een eenvoudig wit bord, bij andere gerechten een wit bord met een gouden randje. Sommige gerechten matchen dan weer veel beter met een keramieken bord. Alles moet een harmonieus geheel vormen.’
Hoe zorg jij ervoor dat al je ingrediënten kwalitatief top zijn?
‘Met de jaren leer je welke de beste leveranciers zijn. Zo bestellen wij ons varkensvlees bij een leverancier in Spanje en kip bij een kippenboerderij in Frankrijk. Hun kippen hebben in de allerbeste omstandigheden geleefd en de smaak is er dan ook naar. Heerlijk sappig!’
‘Cooking is the art of turning food into emotions’ staat op je website te lezen. Wat betekent dat voor jou?
‘De emotie die wij mensen willen laten voelen, is er een van op ontdekking gaan en nieuwe smaaksensaties beleven. Je kunt er niet omheen dat wij als mens herinneringen heel vaak koppelen aan smaken of geuren. Mijn jeugd is voor altijd geassocieerd met de smaak van de kersen die wij plukten in de tuin van mijn grootmoeder.’
Welke gerechten en wijn maken jou gelukkig?
‘Geef mij maar ceviche of pasta alle vongole. Ook pasta met zee-egel vind ik de max. Daar nog een heerlijk glas chardonnay bij en mijn avond kan niet meer stuk.’
Wat is jouw mooiste gastronomische herinnering?
‘Vorig jaar nam mijn vrouw me mee voor een etentje bij Mauro Colagreco. Zijn restaurant Mirazur ligt in Menton (Frankrijk) en is zonder twijfel het beste ter wereld (Mirazur werd in 2019 effectief verkozen tot beste restaurant van de wereld, red.). De delicate smaken die ik daar proefde, zal ik nooit vergeten: oesters gemarineerd in perenwater met couscousparels. Heerlijk!’
Heb jij naast je grote liefde voor eten nog een andere grote liefde?
‘Dat is, zonder twijfel, voetbal. Jammer genoeg moest ik stoppen na een blessure. Ik speelde als spits voor Drogenbos tot mijn 17e. Ik heb ook voor Bonair en Lembeek gespeeld. Het is jammer dat ik niet meer op het veld sta, maar ik troost mij met de gedachte dat we nu in het stadion van Anderlecht mensen gastronomisch kunnen verwennen. Zo is voetbal nog steeds dichtbij.’
Wanneer ben jij het gelukkigst?
‘Als we mensen echt kunnen verwennen tijdens een evenement. Ik hou ook van de actie op zulke momenten. Als de dingen niet helemaal lopen zoals je ze had gepland, dan ben ik op mijn best. (lacht) Ik hou ervan om on the spot oplossingen te bedenken.’
Wat doe jij op dagen dat het niet meezit?
‘De ondernemer in mij heeft het soms gehad met de administratieve rompslomp en al de financiële verplichtingen. Onderschat niet welke inspanningen het vraagt om een zaak als de onze draaiende te houden. Gelukkig zijn al onze klanten enthousiast over onze traiteurdiensten. Dat geeft ons de energie om te blijven gaan en het beste van onszelf te blijven geven.’
Tekst: Nathalie Dirix
Foto: Tine De Wilde
Uit: https://www.demuse.be/nl/kaaskrabber