Kristel Oeyen en Sylvia Peeters: 25 jaar vriendschap
17/09/25
Op bezoek bij twee vriendinnen die al 25 jaar lief en leed delen, zowel op persoonlijk vlak als wat hun engagement voor onze gemeente betreft. Van aan de schoolpoort in Drogenbos tot de AB in Brussel.
De vriendschap van Sylvia en Kristel begon aan de schoolpoort van de Wonderwijzer in Drogenbos. De roots van Kristel liggen in Linkebeek. Ze baat haar kapsalon uit op de hoek van de Rodtsstraat, waar ze ook woont met haar man Patrick. Sylvia groeide op in Beersel en vestigde zich samen met Marc in de Kerkstraat, waar ze ook haar tandartspraktijk opende. Hun paden kruisten tijdens het wachten op de schoolbel.
Sylvia: ‘We zaten ook samen in de ouderraad van de school, waar we graag samenwerkten en elkaar echt leerden waarderen. We spraken regelmatig af om samen iets te gaan eten of naar een culturele activiteit of een feestje te gaan. Het klikte gelukkig ook heel goed tussen onze partners. We genieten regelmatig samen van mooie dingen.’
Een van jullie opvallendste initiatieven was toch de straatbarbecue op de parking van de Kerkstraat.
Kristel: ‘15 jaar geleden al voelden we de veranderingen in onze straat. De vele inwijkelingen en het verdwijnen van de oorspronkelijke inwoners maakten van onze buurt een plek waar mensen hun naaste buren niet meer kenden of spraken. We zochten dus een manier om oude en nieuwe bewoners samen te brengen, met een activiteit waar iedereen aan kon deelnemen. Een straatbarbecue leek ons het beste idee.’
‘Samen met onze mannen hebben we alles voorbereid. We prikten een datum (het eerste weekend van september) en verspreidden folders met inschrijvingsstrookjes in alle bussen van de Kerkstraat en de Rodtsstraat. Het werd echt een succes. Op ons hoogtepunt hadden we meer dan 80 inschrijvingen! We zorgden voor een vuur, drankjes, tenten, tafels en stoelen en zelfs een springkasteel en volksspelen voor de kinderen. De deelnemers brachten hun eigen eten mee en konden het (laten) klaarmaken. Het was altijd gezellig en er was veel ruimte om de andere mensen te ontmoeten. Negen jaar aan een stuk hebben we die straatbarbecue georganiseerd. Tot corona in 2020 het sociale leven op zijn kop zette.’
Denken jullie aan een vervolg?
Sylvia: ‘Daar denken we zeker nog over na, maar er zijn nu wel wat meer obstakels. We worden er zelf niet jonger op, maar vooral: onze kinderen die altijd zo enthousiast hielpen, zijn ondertussen het huis uit. Het is ook niet zo eenvoudig om een goede datum te vinden: veel weekends in die periode zijn bezet door het verenigingsleven, Open Monumentendag, initiatieven van de gemeente en veel andere activiteiten. Maar we wanhopen niet, we willen onze tiende barbecue graag feestelijk vieren!’
Jullie engagement voor onze gemeente is altijd intact gebleven, ondanks de noodgedwongen pauze door corona?
Kristel: ‘Zeker en vast! Ik ben ondertussen verantwoordelijk voor de bloedgevers in Drogenbos. Dat betekent dat ik vier keer per jaar zorg voor de verdeling en de verspreiding van de affiches. Ik regel ook al het materiaal om de mensen op de dag zelf goed te kunnen ontvangen en hen iets te eten en te drinken te kunnen aanbieden, zodat iedereen een aangename ervaring heeft. Nadien zorg ik mee voor de schoonmaak en het afsluiten. Bloedgevers zijn zo belangrijk. Ik wil echt mijn steentje bijdragen om hen te verwennen en te bedanken. Daarnaast ben ik ook actief in het gemeenschapsleven in Drogenbos. Ik verveel me zeker niet.’
Sylvia: ‘Net als Kristel ben ik ook betrokken bij veel activiteiten in onze gemeente, maar vooral in de Vriendenkring van de Wonderwijzer, onze gemeentelijke basisschool. We organiseren jaarlijks een wafelenbak in de Regenboog, helpen de school aan extra middelen om af en toe eens een specialleke te kunnen doen en we onderhouden vooral een goede band tussen de school en haar oud-leerlingen. We organiseren ook elk jaar een uitstap voor de vrijwilligers om hen te bedanken en te motiveren om er telkens weer bij te zijn.’
‘We onderhouden ook onze eigen vriendschap door samen met onze mannen regelmatig culturele activiteiten mee te pikken. In de vele omliggende gemeenschapscentra, maar even goed in de AB (concertzaal in Brussel, red.) en ‘t Vondel (cultureel centrum in Halle, red.). We gaan ook graag samen uit eten of naar een goed feestje.’
Tekst: André Lerminiaux
Foto: Tine De Wilde
Uit: Kaaskrabber september 2025