Het ijsatelier van Kaïda Bellos

13/02/26

Op je 40e je vaste baan bij een bank opzeggen om je eigen ijsatelier te starten? Kaïda Bellos deed het. En het werd een schot in de roos: ‘Ons ijs moet niet alleen lekker, maar ook WAUW zijn.’

(c) TDW
(c) TDW

Waarom ben je met Glaces Le Papillon gestart?
‘Tijdens de covidperiode verveelde ik me mateloos. Hele dagen voor een Teams-scherm zitten, was niets voor mij. Ik besloot een avondcursus Ambachtelijk Glacier (ijsmaker, red.) te volgen bij het EFP Espace Formation PME, een opleidingscentrum voor beroepsonderwijs en ondernemerschap in Brussel.’ ‘Vanaf de allereerste les was ik verkocht. Ik kon aan niets anders meer denken dan aan ijs. (lacht) De opleiding duurde twee jaar, aangevuld met een specialisatiejaar in patisserie. Gaandeweg werd het steeds duidelijker: mijn volgende stap zou mijn eigen ijsatelier worden. En zo startte ik in oktober 2023 Glaces Le Papillon.’

Je had op dat moment een loopbaan van 20 jaar in de bankensector opgebouwd. Hoe moeilijk of makkelijk was het om die op te geven?
‘Voor mij was het heel makkelijk om de bankensector achter me te laten. Het gaf me een gevoel van vrijheid. Voortaan stond ik zelf aan het roer van mijn leven en kon ik een professionele toekomst creëren die volledig aansloot bij mijn waarden en normen. Je passie volgen, voelt gewoon zalig.’

Wat onderscheidt Glaces Le Papillon van andere zaken?
‘Glaces Le Papillon is een professioneel ijsatelier, erkend door het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen. Wij kregen het certificaat voor ambachtelijk vakmanschap. Voor alle duidelijkheid: wij zijn geen tearoom en ook geen plek om ter plaatse een ijsje te eten.’ ‘Wat ons echt uniek maakt, is ons aanbod op maat: we maken veel verjaardagstaarten, bruidstaarten en dooptaarten volledig van ijs. Daarnaast specialiseren we ons in taarten met Engelse room (niet bevroren) en taarten in glazuur. Iets wat je bij andere ambachtelijke ijsmakers nauwelijks vindt. En we
hebben een assortiment van maar liefst 25 aroma’s.’

Hoe ga je te werk om jouw ambachtelijk ijs klaar te maken?
‘Ik maak mijn ijs op traditionele wijze. Zo pasteuriseer ik het in een pan en dus niet met een pasteuriseermachine. Elke stap volg ik nauwgezet. Elke ijssoort heeft zijn eigen rijpingstijd. Ik werk uitsluitend met hoogwaardige, natuurlijke ingrediënten, zonder chemicaliën of poeders. Elk roomijs en elke sorbet heeft een uniek recept dat zorgvuldig bedacht, getest en verfijnd werd, zodat je een heel authentieke smaak krijgt.’ ‘Ik hou ervan om nieuwe smaken te ontwikkelen. De inspiratie daarvoor haal ik bijvoorbeeld uit gesprekken met klanten. Trends volg ik niet. Naast de klassiekers creëer ik ijs met een heel persoonlijke touch. Zoals chocolade-ijs verrijkt met amandel- en hazelnootpraliné en afgewerkt met geroosterde hazelnoten. We hebben ook een frambozensorbet met lychee, die de frambozensmaak wat zachter maakt. Ik creëer ook regelmatig nieuwe, tijdelijke smaken zoals zwarte bes met hibiscus of witte perzik met verveine. Ik vind het belangrijk dat onze klanten verrast blijven worden.’

Waar komt de naam Glaces Le Papillon vandaan?
‘De vlinder past perfect bij mijn professionele sprong. Het is een symbool van transformatie, vrijheid en lichtheid. Precies wat ik zelf voelde toen ik de stap zette naar mijn eigen ijsatelier. Mijn logo, de vlinder met in de vleugels vier bolletjes ijs, straalt helemaal uit wat ik wil overbrengen. De zachte kleuren weerspiegelen de zachtheid van mijn ijs’.

Wat heeft jou geholpen om van deze nieuwe wending in je leven een succes te maken?
‘Optimisme en positiviteit hebben me enorm geholpen. Als ondernemer geef ik niet op. Ik kijk altijd vooruit, omdat ik vooruit wil blijven gaan. Daarom zorg ik dat ik klaarsta met nieuwe initiatieven, zodat we – indien nodig – tijdig nieuwe wegen kunnen inslaan met Glaces Le Papillon. En wat ons ijs en onze patisserie betreft, hanteren we één gouden regel: het moet niet gewoon goed zijn, het moet WAUW zijn!’ (lacht)

Wat vind je soms moeilijk aan het leven als ondernemer?
‘Ik draag heel wat petten: ambachtelijke ijsmaker, patissier, boekhouder, schoonmaker stockbeheerder, communitymanager, bezorger én ijsdocent. Daarnaast ben ik ook het aanspreekpunt voor klanten en prospects. Het is een grote uitdaging om al die rollen met één hoofd en twee handen te combineren.’
‘Een eigen zaak runnen is niet altijd gemakkelijk. Van nature ben ik rustig, maar tijdens drukke periodes – zoals in het voorjaar, de zomer of met kerst – merk ik dat de stress soms oploopt. Ik probeer dan alles zo goed mogelijk te plannen om de druk te verlichten. Ook helpt het om af en toe mijn hart te luchten of mijn gedachten te verzetten. Intussen heb ik geleerd dat het helemaal oké is om hulp te vragen en aan te nemen.’
‘Het mooiste aan ondernemerschap is dat ik zelf beslissingen kan nemen die de toekomst van mijn zaak vormgeven. Bovendien kan ik leven van iets waar ik echt plezier aan beleef. Volgens mij is dat een van de mooiste geschenken die het leven je kan bieden.’

Heb je nog andere dromen voor de toekomst?
‘Mijn professionele droom? Een gezellige en warme plek in Drogenbos waar mensen van onze ijsjes kunnen genieten. Daarnaast droom ik er ook van om – naast Griekenland, het land van mijn voorouders – andere prachtige plekken zoals Thailand, Bali en Latijns-Amerika te ontdekken. Maar het allerbelangrijkste voor mij is dat ik kan blijven zorgen voor de mensen van wie ik houd. Voor die droom zal ik altijd blijven gaan.’

Tekst: Nathalie Dirix
Foto: Tine De Wilde
Uit: Kaaskrabber februari 2026

Meer nieuws

  • Drogenbos Internationaal: Soufyane Rarhibi

    08/05/26

    Soufyane Rarhibi is leerkracht islamitische godsdienst in basisscholen in Alsemberg, Brussel en Huizingen. Dat is voor hem veel meer dan gewoon een beroep.

  • GC de Muse en FeliX Art & Eco Museum bundelen de krachten

    08/05/26

    De goede buren van gemeenschapscentrum de Muse en FeliX Art & Eco Museum hebben veel plannen samen. Zo organiseren ze in de schoolvakanties samen verschillende kinderstages. Lore van het centrum en Inge van het museum praten ons bij over de plannen en de renovatiewerken aan het museum.

  • In gesprek met de makers van Tembo, de levensgrote olifant die harten verovert van jong en oud

    08/05/26

    Twee jaar na de succesvolle eerste editie nodigen CC de Meent, GC de Boesdaalhoeve, GC de Moelie en GC de Muse je opnieuw uit voor familiefestival BUURT OP STELTEN. We bouwen de Gemeenveldsite in Alsemberg om tot een heuse festivalweide waar je met de familie kan genieten van een dag vol avontuur en creativiteit. Op het programma staat een kleurrijke mix van theater, workshops en animatie, speciaal voor kinderen (2,5+) en hun (groot)ouders.