submenu

Expo Rondom het Brabants fauvisme - 28/09/2021

Het Brabants fauvisme én Linkebeek. Die twee zullen altijd met elkaar verbonden blijven. Want de creatieve energie die de fauvisten 100 jaar geleden hier samenbracht, is nog altijd actief. Het beste bewijs is de synergie van de drie Linkebeekse cultuurhuizen die uitmondde in een indrukwekkende expo

Fauvisme in al zijn facetten tonen

De naam fauvisme heeft de kunststroming te danken aan de commentaar van een kunstcriticus. In het begin van de 20e eeuw zei hij over Franse opkomende kunstenaars zoals Henri Matisse en André Derain: Ce sont des fauves! Letterlijk vertaald: Ze zijn als wilde dieren! Hun manier van schilderen contrasteerde dan ook met wat de impressionisten toen deden.

In die tijd was Linkebeek het centrum voor de Brabantse fauvisten. Dat kwam door het mooie, glooiende landschap dat de verbeelding van kunstenaars aansprak. Maar ook door de bijzondere figuur François Van Haelen. Een man met een groot hart voor kunstenaars. In zijn brouwerij organiseerde hij regelmatig tables ouvertes waar artiesten samenkwamen om elkaar te inspireren en flink wat lambiek te drinken. (lacht)

Toen we een paar jaar geleden de vraag lanceerden wie bereid was zijn fauvistische werken voor onze expo in bruikleen te geven, was de respons indrukwekkend. Uit tal van private collecties heb ik pareltjes kunnen selecteren. Het resultaat: een expo van maar liefst 129 werken van 30 kunstenaars. Het werd een combinatie van grote én kleine meesters.

Met deze expo wil ik het fauvisme in al zijn facetten tonen. Vandaar de combinatie van schilderijen, tekeningen en grafisch werk. Iemand van wie ik heel veel steun kreeg, is Serge Goyens de Heusch. Een kunsthistoricus die een standaardwerk over het Belgische impressionisme en fauvisme schreef. In ons land is hij een autoriteit op het vlak van moderne kunst. Hem wil ik bedanken, samen met al wie aan de expo meewerkte.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Joëlle Grimmeau
secretaris Hoeve Holleken

Een groot feest

Ik zie de expo als een groot feest en een unieke gelegenheid om mensen kennis te laten maken met een interessante periode die zich in Linkebeek afspeelde. Het is een prachtige gedachte dat wij 100 jaar geleden al een trekpleister voor artistiek talent waren en dat we die eigenschap van Linkebeek vandaag via de expo in de verf zetten. Het lijkt haast alsof al die creatieve energie van toen nog steeds niet uitgedoofd is.

De werken van Jehan Frison spreken mij fel aan. De manier waarop hij met licht speelt, vind ik schitterend. Frison was een rasechte Linkebekenaar. Op de tentoonstelling zijn meerdere werken van de kunstenaar te zien. Zoals Bloeiende boomgaard, Linkebeek. Het vereeuwigt een stukje van de gemeente waar ik al zo veel jaren een sterke band mee heb.

Dat Linkebeek zo’n grote aantrekkingskracht op kunstenaars had en nog steeds heeft, is niet verwonderlijk. Je voelt je hier geborgen in een grote, groene cocon.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mark De Maeyer
centrumverantwoordelijke GC de Moelie

We wisten meteen: dit wordt groots

Peter Vanruysseveldt lanceerde het idee voor deze expo een paar jaar geleden in de cultuurraad. We beseften meteen dat het een grootse tentoonstelling zou worden en een ideaal project om samen met de andere Linkebeekse cultuurhuizen op te zetten. De expo werd dan ook een samenwerking tussen de verschillende taalgemeenschappen. De kruisbestuiving die je daardoor krijgt, is een verrijking. Het toont welke impact we kunnen creëren als we onze taalverschillen overstijgen.

Zelf ben ik geen kenner van het fauvisme. Toch is er een schilderij dat me opvalt: Herfst van Rik Wouters. Hij schildert de bomen niet realistisch, maar door de combinatie van heldere kleuren, stippen en vlakken, krijg je toch een herfsteffect. Dat Rik Wouters het in die tijd aandurfde om de geijkte paden van de schilderkunst te verlaten, vind ik boeiend.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Freddy Debecker
Huize Lismonde

Nieuwe technieken en scherpe kleuren

Wat mij persoonlijk aantrekt in het fauvisme? Zelf heb ik in de jaren 50 een architectuuropleiding in La Cambre gevolgd. Daar kreeg ik de smaak voor modernistische kunststromingen, zoals het impressionisme, pointillisme en fauvisme te pakken. Dat kunstenaars in die periode nieuwe technieken uitprobeerden en met scherpe kleuren werkten, spreekt me aan.

Het fauvisme situeert zich in een tijd die op veel vlakken boeiend was. Denk maar aan de art nouveau die toen in trek was. Of aan de spoorlijnen – zoals die tussen Brussel en Linkebeek – die volop gelegd werden. Het maakte Linkebeek heel wat toegankelijker. En voor een heel aantal fauvisten was die kennismaking met onze gemeente liefde op het eerste gezicht. Er waren niet alleen de pittoreske landschappen, er was ook hun grote mecenas: François Van Haelen, de brouwer die hen steunde en samenbracht.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rik Otten
voorzitter Cultuurraad Linkebeek

Cultuur als bindmiddel

Bij BEEcause* geloven we heel sterk dat kunst kan verbinden. In het verleden hebben we het al een paar keer mogen meemaken. Denk maar aan Toernee General en Flavoria. Het zijn dit soort culturele initiatieven die de Linkebekenaars uitnodigen om met elkaar in dialoog te gaan en elkaar zo beter te leren kennen. De samenwerking tussen onze verschillende cultuurhuizen is ook voor deze expo een interessante ervaring. We vergaderen elk in onze eigen taal en toch begrijpen we elkaar. Als je ruimte laat voor elkaars eigenheid kan er veel.

Het valt me op dat de fauvistische werken allesbehalve gedateerd zijn. Denk maar aan Tuin in de herfstschaduw van Médard Verburgh. Dat werk spreekt vandaag nog altijd aan, waarschijnlijk omdat het zo eenvoudig en tijdloos is. Een boom die door zijn kleurenpracht schittert. Het is een onderwerp van alle tijden.

Wat de fauvistische werken ons vandaag nog vertellen? Je kan er niet naast dat die schilderijen iets wilds en onstuimigs hebben. Doordat ze lichtjes provoceren, doen ze ons op een andere manier naar de wereld kijken.

Tekst: Jelle Schepers
Foto: © Tine De Wilde
Uit: kaaskrabber september 2021