submenu

Gemeentelijk basisschool en ouderraad De Wonderwijzer - 10/09/2020

Manu Coone en Toni Van de Voorde zijn respectievelijk directeur en voorzitter van de ouderraad in gemeentelijke basisschool De Wonderwijzer. Ze proberen elk op hun manier het schoolleven zo aangenaam mogelijk te maken. Bovendien beseffen ze allebei dat teamwerk van cruciaal belang is.

Manu Coone: ‘Ik ben trots op mijn leerkrachten’

Manu Coone is directeur van gemeentelijke basisschool De Wonderwijzer. Hij blikt terug op een uiterst bizar voorjaar en kijkt vooruit naar wat het nieuwe schooljaar brengt.

Hoe hebben jullie als school de coronalockdown beleefd?

‘Op 14 maart keerden onze leerlingen terug naar huis van de sneeuwklassen. Dat was zo gepland. Die terugkeer kwam geen dag te vroeg, want op 16 maart werd de school gesloten. Wij zaten gelukkig in een gebied waar geen besmettingen waren en dus is iedereen veilig en gezond thuis geraakt. Op vrijdag 13 maart was het de laatste schooldag vóór alles hier stopte. Wij hadden het zien aankomen, en hadden die bewuste vrijdag aan de meeste leerlingen bundels met opgaven en lessen meegegeven naar huis, zodat ze tot aan de paasvakantie aan de slag konden. Kinderen die de opdrachten niet onmiddellijk hadden meegekregen, kregen ze achteraf digitaal of via de post toegestuurd. We zijn zelfs persoonlijk opdrachtenbundels bij onze leerlingen thuis gaan afleveren.’

Hoe belangrijk is teamwerk op zo’n moment?

‘Teamwerk is in die periode van cruciaal belang geweest. Alle leerkrachten zijn tot het uiterste gegaan om de leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden in die vreemde periode. Ik had al veel bewondering voor mijn leerkrachten, maar het geeft toch een fijn gevoel als je ziet dat iedereen in crisissituaties net dat tikkeltje extra doet. De opvang van de weinige kinderen die niet thuis konden blijven, werd deels verzorgd door het gemeentepersoneel en deels door de leerkrachten. Tijdens de paasvakantie hebben de leerkrachten bovendien hard gewerkt om afstandsonderwijs te organiseren. Daarbij moesten we met veel factoren rekening houden. Onder andere met het feit dat we in gezinnen met meerdere kinderen niet op hetzelfde moment les konden geven voor verschillende leerjaren, omdat thuis natuurlijk niet elk kind zijn eigen computer heeft. Het was een zeer zware tijd voor de leerkrachten, maar ze hebben dat schitterend gedaan. We duimen dat onze leerlingen bij de start van het nieuwe schooljaar geen grote leerachterstand hebben opgelopen.’

Toni Van de Voorde: ‘We zijn een buffer tussen de school en de ouders’

In GBS De Wonderwijzer is Toni Van de Voorde momenteel voorzitter van de ouderraad. Voorheen nam hij ook al vier jaar de functie van ondervoorzitter op zich. Hij vertelt op welke manier de ouderraad het schoolleven ondersteunt.

Hoe lang is er al een ouderraad in de gemeentelijke basisschool?

‘Het is niet heel duidelijk sinds wanneer de ouderraad precies bestaat, maar er zijn foto’s en documenten die aantonen dat hij meer dan vijftig jaar oud is. In al die jaren is de bedoeling van de ouderraad dezelfde gebleven. Het gaat erom de school te helpen, zodat leerkrachten zich vooral kunnen bezighouden met hun taak: de kinderen onderwijzen. Alle organisatorische beslommeringen worden zo veel mogelijk door onze groep ouders overgenomen. De activiteiten die niet lesgebonden zijn, pakken wij in samenspraak met directie en leerkrachten aan. Denk maar aan het schoolfeest, de kerstmarkt of klusjes die niet tot de bevoegdheid van de gemeente behoren. Zo organiseerden wij eind augustus een klusdag waarop zitbanken werden gemaakt voor gebruik op de speelplaats. De zitbanken bieden opbergruimte voor schoenen of laarsjes en zijn door de ouderraad geschonken. Dat soort acties is niet alleen een hulp voor de school, ze creëren ook een band tussen de ouders.’

Voor een school zal alle hulp allicht welkom zijn?

‘Ook al investeert de gemeente heel wat, soms is wat extra financiële ondersteuning meer dan welkom. Zo hebben wij een paar digitale borden en een tv-toestel aangekocht, en veel andere kleine hulpmiddelen. De ouderraad is soms ook een buffer tussen de school en de ouders. De leden vangen wel eens opmerkingen op, die dan op een informele manier op de vergadering kunnen worden besproken.’

Wie is lid van de ouderraad?

‘De structuur van onze ouderraad heeft als doel dat elke klas minstens één vertegenwoordiger heeft. Op dit moment lukt dat ook. Om de twee maanden is er een vergadering samen met de directeur en twee leerkrachten. Daar kunnen plannen worden gemaakt voor toekomstige activiteiten. Iedereen die zich geroepen voelt om de groep te versterken, is welkom. Niet iedereen moet op elke vergadering aanwezig zijn. Ouders kunnen zich ook engageren om mee te werken aan bepaalde activiteiten.’

Hoe belangrijk is teamwerk in de ouderraad?

‘De inzet van onze groep mensen is niet te onderschatten. In september is er een klassikale vergadering waar de leerkracht informatie geeft over de plannen voor dat nieuwe schooljaar. Daar is meestal ook iemand van de ouderraad aanwezig, zodat de andere ouders weten wie hen vertegenwoordigt. Tijdens de sinterklaasperiode komen de ouders logistieke hulp bieden om de geschenken te verpakken die de gemeente aanbiedt voor de Sint. Rond de kerstperiode wordt een kerstmarkt georganiseerd die wat financiële middelen genereert voor verdere activiteiten. Tegelijk is het ook een gelegenheid omde leerkrachten in een informele sfeer te ontmoeten.’

Leveren jullie ook een bijdrage voor de sneeuwklassen?

‘De sneeuwklassen vinden slechts om de twee jaar plaats. Dit schooljaar staan er geen op het programma, maar normaal gezien zorgen we voor een ontvangst van de kinderen met een ontbijt. Ook het carnavalsfeest is altijd een fijne dag voor de kinderen. Ze beginnen ’s morgens met een activiteit in de klas, waarna ze zich verkleden en in een stoet door de gemeente stappen. Aan het woonzorgcentrum houden ze even halt en daarna keren ze terug naar school om ’s middags frietjes te eten. Ondertussen werken we ook mee met schoolvoorstellingen en activiteiten vanuit het FeliXart Museum en vzw ‘de Rand’. Op het einde van het jaar schenkt de vzw Lectuurvoorziening Drogenbos boeken en we sluiten het jaar af met een groots schoolfeest.’

Dat is een stevig programma.

‘Absoluut. Gelukkig zijn we goed georganiseerd. Zo hebben we verschillende werkgroepen, zoals een aankoopteam, een sponsorteam en een team voor feestelijkheden. Op die manier zijn de taken verdeeld en is er niet één iemand die voor alles opdraait. Om iedereen te bedanken voor zijn inzet, gaan de leden van de ouderraad en leerkrachten aan het begin of einde van het schooljaar samen iets eten.’

 

Tekst: André Lerminiaux
Foto: © Tine De Wilde
Uit: kaaskrabber september 2020